Výskum na ÚAIK, ako aj spolupráca s praxou je viac ako 50 rokov projektovo orientovaná na riešenia koncepčných úloh rozvoja odvetvia, systémové riešenia zavádzaných výrob, až po jednotlivé stroje a zariadenia dopravnej a manipulačnej techniky, problematiky automobilového a lodiarskeho priemyslu, ako aj na štúdium vplyvu vybraných geometrických a pevnostných parametrov konštrukčných uzlov slúžiacich na prenos výkonu s cieľom dosiahnuť optimálne tribologické a ekologické charakteristiky.
Výskum v oblasti ozubených prevodov
Na ústave sa taktiež riešia aktuálne teoretické otázky
- počítačovej simulácie kontaktných úloh v oblasti ozubených prevodov a zariadení na prenos rotačného pohybu
- pohonov s transformáciou rotačného pohybu na pohyb posuvný, a to z hľadiska ekologických požiadaviek kladených na zariadenia pracujúce v prostredí so zvýšenými ekologickými požiadavkami,
- tribologických procesov, problematiky mazania, aplikácie povlakov na kontaktné plochy a tiež pevnostných a životnostných charakteristík pohonov pri minimalizácii jeho negatívneho vplyvu na životné a pracovné prostredie.
Výskum v oblasti mobilných pracovných strojov
V oblasti mobilných pracovných strojov sa výskum sústreďuje na:
- tvorbu metodík a postupov pre navrhovanie a overovanie virtuálnej modulovanej štruktúry pre vytvorenie platformy orientovaného segmentu mobilných pracovných strojov s optimálnymi parametrami,
- na výskum nadčasového dizajnu s aplikáciou konštrukčných materiálov novej generácie v moduloch mobilných pracovných strojov,
- na optimalizáciu alternatívnych typov štruktúr mechanizmov pracovných zariadení a pohonov strojov z hľadiska energetickej náročnosti prenosu výkonu.
Výskum v oblasti generatívneho konštruovania
V období rokov 2012 až 2015 sa na ústave rieši projekt EŠF 26240220076 „Priemyselný výskum metód a postupov generatívneho konštruovania a znalostného inžinierstva pre vývoj automobilov“. Hlavným zámerom výskumu problematiky generatívneho konštruovania automobilov a využitia prvkov znalostného inžinierstva je definovať originálnu metodiku, resp. konštrukčnú filozofiu návrhu konštrukčných celkov automobilu tak, aby sa urýchlil a skvalitnil celý konštrukčný proces. Nová metodika má vychádzať z databázy vzorov už realizovaných a úspešne v prevádzke odskúšaných prvkov automobilov s tým, že nové riešenia vychádzajú (generujú sa) práve z takýchto prvkov, ale s ohľadom na obmedzenia, resp. požiadavky definované súvisiacimi konštrukčnými celkami vozidla.
Výskum v oblasti automobilov, lodí a spaľovacích motorov
- spaľovacie motory s pohonom na alternatívne palivá vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie
- kogeneračné jednotky s pohonom spaľovacieho motora na zemný a syntézny plyn
- modelovanie a optimalizácia nestacionárneho prúdenia v potrubných systémoch
- modelovanie procesov pracovného obehu spaľovacích motorov
- nelinearity v dynamike jazdy vozidiel
- analýza smerovej dynamiky motorových vozidiel
- analýza dielčích zdrojov hluku cestných motorových vozidiel, ostatných dopravných prostriedkov a pracovných strojov
- návrh tlmičov hluku výfuku pre spaľovacie motory a tiež tlmičov hluku pre rôzne ventilačné sústavy
- optimalizácia a návrh pohonov lodí, navrhovanie lodných sústav
- optimalizácia projekčných parametrov lodí a stanovenie výnosnosti (CF/ACF)
- riešenia úloh hydrostatiky, stability a propulzie plavidiel