Profil absolventa
Profil absolventa študijného programu 3. stupňa Procesná technika (PT) tvoria odborné znalosti z fyzikálnych princípov a teoretických fundamentov javov prebiehajúcich v procesnej technike, teoretických súvislostí javov pri spracovateľských operáciách a procesoch pretvárania látok na získanie ich požadovaných vlastností a to konkrétne z oblasti mechanických, hydraulických, tepelných, difúznych procesov, chemických reaktorov a bioreaktorov. Absolvent detailne ovláda filozofiu vnútorných súvislostí odboru, používa vedecké metódy bádania a riešenia komplikovaných problémov v širokých súvislostiach, ovláda netradičné prístupy vo výskume a vývoji nových zariadení, procesov a technológií. Rutinne dokáže vyhľadávať v zdrojových databázach a knižniciach dostupné literárne poznatky, rigorózne ich vyhodnotiť a aplikovať na riešený problém a konfrontovať s výsledkami vlastných experimentálnych prác. Má znalosti z postupov plánovania vedeckého experimentu, ovláda najmodernejšie meracie a vyhodnocovacie techniky aj pre komplikované experimenty. Absolvent dokáže zovšeobecňovať nadobudnuté poznatky, formulovať vedecké závery a publikovať ich vo forme primeranej požadovanému alebo očakávaného výstupu. Uplatnenie absolventov je hlavne na pozíciách vedeckých a výskumných pracovníkov na univerzitách, vo vedeckých alebo výskumných ústavoch, ale aj v priemyselnom výskume. Absolvent študijného programu PT má schopnosť samostatne riešiť odborné úlohy a koordinovať činnosti rôznych profesií v odbore, pracovať v tíme a plánovať a koordinovať pracovné činnosti.
Absolvent tretieho stupňa vzdelávania v študijnom programe Procesná technika preukazuje významný rozvoj vedomosti a pochopenie súvislostí, ktoré sú založené na širokých poznatkoch druhého stupňa vzdelávania a ktoré poskytujú platformu alebo príležitosť pre originalitu pri vývoji a výskume alebo pri rozvoji poznatkov založených na štúdiu prenosu látky, tepla a hybnosti. Mimoriadne široký obzor má v oblasti procesov mechanických separácií, v mechanike partikulárnych sústav a mechanike tuhého telesa. Je špecialistom v oblasti prenosu hybnosti, tepla a latky, materiálových a entalpických bilancií, ale aj v oblasti varu a kondenzácie kvapalných látok, alebo prestupe tepla bez fázovej premeny v samotnej fáze, alebo pri prestupe tepla cez fázové rozhranie. Absolventi disponujú vysokým štandardom úrovne vedomostí, ktoré vedia uplatniť svoje znalosti o procesoch a porozumenie a schopnosti riešiť problémy v nových alebo neznámych okruhoch riešených tém v širšom, často multidisciplinárnom kontexte, týkajúcich sa špecifík študijného odboru.
Po úspešnom absolvovaní študijného programu má absolvent schopnosť integrovať a superponovať vedomosti a zvládať zložitosť a formulovať závery aj pri získaní neúplných alebo značne obmedzených informácií, ktoré však zahŕňajú reflexiu odborných, spoločenských a etických požiadaviek spojených s uplatňovaním ich vedomostí. Má spôsobilosť jasne a jednoznačne formulovať svoje závery a vedomosti a zdôvodnenia, z ktorých vychádza, odbornému aj nešpecializovanému prijímateľovi informácie. Je pripravený na efektívne využívanie softvérových a hardvérových nástrojov používaných v odbore (výskum, vývoj, konštrukcia, projekcia, výroba, ...) a disponuje odbornými znalosťami pre tvorbu podkladov pre systémy automatizovaného riadenia a merania (online, distribuovaného, diaľkového, ...) jednotlivých zariadení aj zložitých celkov.
Absolvent zároveň disponuje schopnosti rozvoja a získavania ďalších poznatkov, ktoré mu umožnia pokračovať v kariérnom raste spôsobom, ktorý môže byť prevažne autonómny alebo úplne autonómny. Absolvent doktorandského štúdia má všetky potrebné odborné, pedagogické aj osobnostné predpoklady pre uplatnenie ako pracovník na vysokej škole na pozícii výskumný pracovník, alebo vysokoškolský učiteľ.
Doktorandské štúdium zodpovedá v Kvalifikačnom rámci Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania úrovni 8 európskeho kvalifikačného rámca Európskej únie.