2.6. sa uskutočnilo stretnutie za účelom prezentácie a diskusie o projekte Trailpanel – nového možného riešenia cyklodopravy na Slovensku. Ide o špeciálne panely pre transformáciu nevyužívaných železničných tratí na cyklotrasy.
Špeciálne panely tzv. Trailpanely sú riešením, ako zmeniť nevyužívané železničné trate na cyklotrasy a turistické chodníky bez potreby odstránenia starých koľají. Podnetov na spoločnú aktivitu v oblasti cyklodopravy je mnoho. Výstavba cyklotrás klasickým spôsobom je ale časovo aj finančne náročná záležitosť. Vysporiadanie pozemkov, stavebné povolenia, či poškodzovanie životného prostredia. To sú najdôležitejšie argumenty pre realizáciu progresívnej metódy výstavby cyklotrás.
Na Slovensku jednoznačne chýba dostatok bezpečných cyklotrás pre cyklistov mimo frekventovaných ciest. Veľkou výhodou novej metódy je, že v prípade potreby obnovenia pôvodnej funkcie železničnej trate, je možné panely ľahko demontovať. Na Slovensku existuje skutočne množstvo opustených železničných tratí, ktoré by bolo možné podobným spôsobom transformovať. Bezpečné cyklotrasy sú určite aj jedným z riešení aktuálnej nepriaznivej situácie ranných dopravných špičiek.
Diskusie, ktorá bola venovaná tejto téme sa zúčastnili predseda NSK Branislav Becík, Andrej Bodnár, Business Transformation Manager zo spoločnosti Jaguar Land Rover Nitra, konateľ spoločnosti ŠVEC Group Ľubomír Švec a hlavný riešiteľ a hostiteľ, dekan SjF STU v Bratislave profesor Ľubomír Šooš.
Nitriansky kraj má veľké predpoklady na rozvoj cyklodopravy aj vzhľadom na svoj rovinatý charakter. Aj v okolí nitrianskej automobilky Jaguar Land Rover Slovakia sa nachádzajú potenciálne nevyužité železničné trate, ktoré by sa dali práve takýmto spôsobom transformovať.
Pán Bodnár predstavil možnosť realizácie uvedenej technológie na opustenej Nitra – Zlaté Moravce. Následne dekan SjF STU v Bratislave profesor Šooš podrobne opísal princíp novej technológie. Pán Švec prezentoval zavedenú motiváciu pre svojich zamestnancov pre využívanie bicykla na ceste do zamestnania. Za každý kilometer do práce na bicykli vypláca zamestnancom 50 centov. Projekt mal v spoločnosti veľký úspech. Ukázalo sa, že motivácia sa odzrkadlila aj pracovných výkonoch a výsledkoch samotnej firmy ŠVEC Group.
Dôležitým bodom stretnutia bola prehliadka reálnej 12 metrovej vzorky prekrytia železničnej trate. Aktuálne sú panely v štádiu testovania a odborníkov čaká ešte dlhá cesta. Projekt Trailpanel by však mohol priniesť na Slovensko skutočne veľké možnosti pre cyklodopravu, aby sme sa aspoň priblížili európskym štandardom a úrovni cyklotrás v okolitých krajinách.